リサーチユニット総覧(Research Unit Magazine)

グローバル人材育成に必要なコンピテンシーの学習方法を確立させる
グローバル人材開発リサーチユニットIn Search of the Methodology for Developing Global Human Resources Management

代表者:永井 裕久    中核研究者:イリチユ 美佳  木野 泰伸  
他のメンバー:椿 広計  

Jan Ketil Arnulf Kou-Ping Chang Nathalie Deplon Burcu Guneri Yanki Hartijasti Irina Petrovskaya Mannsoo Shin Russ Vince Franz Waldenberger 

キーワード:グローバルリーダーシップ、メタ認知学習、コンピテンシー、人材開発、国際経営

 

nagai  刻々と変化するボーダレスな国際経営のニーズに対して、必要とされているのが、グローバルリーダーです。リーダーに求められる力はさまざまですが、国によってバックグラウンドの文化が異なる人が働く現場において、グローバルリーダーに求められる力量は、分析能力、コミュニケーション力、プレゼンテーション能力など多岐にわたります。海外11か国の研究者との国際リサーチネットワークを通して、本リサーチユニット「グローバル人材開発」では、グローバルリーダーを対象とした学習のメカニズムとそれをサポートする要因についてフォーカスしています。

 

問題にぶつかった時も経験等を通じて適切な行動を取るメカニズム

 問題発見、解決策の立案、実行・学習をする場面、それぞれに対応できるコンピテンシーがあります。それは、結果が出てきたときに振り返りを無意識にしていて、振り返りは次のアクションを取るときのスタートになります。何が問題なのか、どういう選択肢があるのかなど、自分自身が無意識に見ています。このサイクルを意識的に利用すれば、まったく未知の世界にぶつかってしまったとしても、これまでの経験から目の前にある情報を通じて適切な行動を効果的に取れるようになる、というのがメタ認知の発想(図1)です。メタ認知を活用すれば、新しい職場などへ行ったときに今までの経験をいかしながら、そこで次に何をすればいいのかということを、時間的に追って次の行動の判断に結びつけることができます。これを使ってグローバルリーダーシップの研究を実施しています。

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学びの仕方を学ぶというトレーニングメソッドを開発したい

 海外経験のある人や海外のビジネススクールで学んできた人が、日本に帰国後、グローバル人材として活躍することが期待されています。私たちのリサーチユニットでは、12ヶ国、900名以上のグローバルリーダーのデータを収集しており、今後、グローバルリーダーシップ・コンピテンシー学習モデル(図2)を 基礎として、レクチャー(座学)ではなく、チームで解決させる「アクションラーニング」を目指しています。

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社会への貢献・実績

●IIBCグローバル人材育成フォーラム(一般財団法人国際ビジネスコミュニケーション協会との共催)
●コンピュータシミュレーション「グローバルリーダーシップ・コンピテンシー能力の測定シミュレーション」を開発
●「高校生向け次世代グローバルリーダーの育成プログラム?将来の国際的キャリアをめざして?」平成25年度ときめきサイエンス(日本学術振興会)採択プログラム

 (取材:平成25年5月10日)

 

 


In Search of the Methodology for Developing Global Human Resources Management

 

Unit representative: Professor Hirohisa Nagai, Faculty of Business Science

Unit members: 13 (3 faculty members, no postdoctoral fellows, 10 from other organizations)

Key words: global leadership, metacognitive learning, competency, human resource development, international business management

As managers who can respond to the constantly changing international business management society is demanded, global leaders with borderless competencies has been attracting attention around the world. As people with varying cultural backgrounds from different countries work in global business settings, nagaiglobal leaders are required to possess analysis, communication, presentation, and many other high level of skills. Through the activities with an international research network of overseas researchers from eleven countries, our research unit: “Global Human Resource Development”, focuses on the mechanism of learning in sessions participated in by global leaders and factors required to support them.

 

 

Mechanism to facilitate appropriate actions based on experiences when people face problems. 

There are different types of competency to identify problems, develop solution plans, implement the plans, and learning from the experiences. These competencies allow people to unconsciously reflect on the results, which will help them to act appropriately to the problems. People then pay attention to the following questions: “What is the problem?” and “What options are available?” intuitively. Even if they faced the problem that has never been encountered, they will gradually be able to take appropriate and effective actions by consciously utilizing the above-mentioned cycle intentionally, based on their experiences and available information. This is the concept of metacognition (Figure 1). Metacognition allows people to recognize what to do in a new workplace and make decisions in each situation based on past experiences. Our team conducts research on global leadership with a focus on metacognition.

Figure 1 : Metacognition model

Figure 1 : Metacognition model

 

 

 

For the development of training methods that teach people how to learn

People with overseas experience and who have come back to Japan after learning in foreign business schools are expected to play important roles as human resources with a global point of view. With the collection of data on more than 900 global leaders from twelve countries, our research unit focuses on “action learning”, in which problems are addressed by student teams, rather than lectures, based on a model for learning global leadership competency (Figure 2).

Figure 2 : Global leadership competency learning model

Figure 2 : Global leadership competency learning model

 

Social contributions and achievements

● IIBC Global Forum for Human Resource Development (co-organized with the Institute for International Business Communication)
● Development of a computer simulation system: “Simulation for the Assessment of Global Leadership/Competency”
● Program adopted by 2013 “Tokimeki (Exciting) Science” (Japan Society for the Promotion of Science) as a “Program for high-school students to nurture next-generation global leaders / For future international careers”

 
 (Interviewed on May 10, 2013)